Tuesday, January 31, 2012

lawatan hospital 29 Januari 2012

Assalamualaikum buat semua GBSian,

Alhamdulillah pada hari ahad lepas, GBSian sempat mengikuti lawatan hospital anjuran Hidayah Center dan juga persatuan kebajikan surau Hospital Besar Pulau Pinang.

Didalam lawatan tersebut, kami melawat wad pesakit yang akan dan telah menjalani pembedahan. Antara pesakit yang kami lawati ialah mereka yang baru menjalani pembedahan akibat kencing manis.


Zaki bersama barang barang dan hadiah untuk diberi kepada pesakit pesakit :)



Derma darah bersama Pertubuhan Dakwah Islamiah 

Pada masa yang sama, pertubuhan dakwah islamiah malaysia menganjurkan satu kempen derma darah. Jadi GBSian tidak melepaskan peluang untuk menderma darah. Sebelum menderma darah, penderma akan diperiksa dahulu dari segi saringan HIV, tekanan darah. Jadi mereka yang sihat tubuh badan sangat berpeluang untuk menderma darah.


brother mahathir, khaw dan asyraf selepas sesi menderma darah

zaki berehat dahulu selepas menderma darah

brother khaw dan anak di bilik menderma darah


Ayuh derma darah
Menderma darah adalah satu amalan yang baik. Kita boleh membantu mereka yang memerlukan darah seperti ketika kes kecemasan dan kemalangan. InsyaAllah Allah akan mengambil kira pengorbanan kita sebagai satu usaha kebajikan.

Kebesaran Allah dalam penciptaan darah


misteri sel platlet: terhasil di tulang sum sum dan dimusnahkan selepas 10 hari,
tetapi tidak banyak yang diketahui apa yang berlaku diantara masa tersebut,
jadi saintis membuat kajian untuk mengetahui lebih lanjut, SubhanaAllah


Didalam darah sebenarnya terdapat banyak tanda kebesaran Allah. Kita patut bersyukur kerana Allah menjadikan badan kita sensitif kepada kekurangan darah. Badan kita akan secara automatik menjana darah baru. Didalam satu kajian, saintis masih mengkaji tentang jangka hayat darah. Masih banyak misteri yang manusia belum tahu tentang kejadian darah. Maha suci Allah yang mencipta semua ini.

1 comment:

ubat gemuk said...

hoho info baik punya! :)