Friday, October 24, 2008

Khutbah Jumaat Masjid Glugor 24 Oct


Salam GBS, sekadar perkongsian ilmu (wazakkir fainnazzikro tanfaul mu'minin)

Point dari Khutbah di Masjid Glugor hari ini (tak tau la plak sapa khatib) ;

1. Hukuman pada pencuri, penzina jika mereka terlepas dari hukum hudud di dunia. Di akhirat kelak mereka akan menerima azab di neraka. Cth : Penzina - ada ular yang besar akan mematuk kemaluan penzina selama 70 tahun. Hukum hudud di dunia adalah kafarah dari Allah jika selepas hudud mereka bertaubat.

2. "Takkan Melayu Hilang Di Dunia" - Melayu memang akan hilang didunia, tetapi Islam kekal hingga ke akhirat. Tidak salah kita memperjuangkan bangsa kita, tetapi mestilah berasaskan Islam. Ketuanan Melayu yang TIDAK bersandarkan ISLAM memang akan hilang dan pudar. Tidak kira apa bangsa sekalipun, jika diperjuangkan tanpa berasaskan agama Islam, tidak akan berjaya. Akibatnya.. Menang sorak kampung tergadai. Contoh : Orang Arab yang berjuang atas bangsa Arab, bukan sebab Islam. Akhirnya mereka terpaksa bergantung harap dengan penjajah dari segi pembangunan, ekonomi dan seluruh sistem pembangunan negara Arab.

3. Ibubapa yang MANDUL, bukanlah mereka yang tidak mempunyai anak. Tetapi mereka ialah ibubapa yang mempunyai anak, tetapi tiada seorang pun antara anak mereka yang menyampaikan doa/pahala kepada mereka setelah mereka meninggal dunia. Oleh itu, didiklah anak2 dengan ilmu agama sejak kecil. Ajar mereka solat, baca quran dan asas2 islam..

No comments: