Thursday, May 14, 2009

Perang Hunain satu pengajaran




BILA :
Selepas pembukaan kota mekah, 11 syawal, tahun ke-8 hijrah.
Merupakan perang yang terakhir dengan kaum arab.

PUNCA :
Pihak musyrikin rasa tergugat (kaum hawazin & tsaqif bersatu untuk serang tentera muslim)

KEKUATAN :
12 ribu tentera muslim (10 ribu orang Madinah + 2 ribu mualaf dari suku Quraisy) Batalion pertama diketuai Khalid al Walid, Rosulullah berada di batalion belakang.

STRETEGI MUSUH :
- Diketuai orang muda berumur 30 tahun dari Hawazin, Malik bin Auf.
- Mereka membawa semua wanita, harta dan binatang ternak. Kononnya memberi motivasi kepada kaum lelaki agar melindungi keluarga dan harta mereka.
- Mereka menghantar 3 orang perisik
- Mereka juga menggunakan teknik serang hendap/ serangan mengejut dengan bersembunyi di balik batu dan atas bukit di Lembah Hunain.



STRATEGI TENTERA ISLAM :
- Meminjam baju perisai dan senjata dari kaum musyrikin. Mengatur ketua panji-panji.

SITUASI PEPERANGAN:
- Tentera islam terpinga2 bila diserang hendap dan hampir mengalah kerana ade yang berputus asa (dari kalangan mualaf), yang tetap berjuang hanya kelompok yang telah lama beriman.
- Nabi s.a.w. bangkit mara ke hadapan dan meminta Abbas, bapa saudara nabi menaikkan semula semangat tentera islam yang hampir kalah itu.
- Selepas itu, tentera islam kembali kuat dan memenangi peperangan Hunain.
- Harta ghonimah telah diberikan kepada kaum mualaf Quroisy tetapi tidak diberi kepada kaum Ansor.

PENGAJARAN :
a) Kuantiti Vs Kualiti : Kuantiti yang ramai tidak menjamin kemenangan.Kualiti iman yang mantap perlu ada dalam perjuangan.Kekuatan spiritual mengatasi kekuatan fizikal.

b) Jangan Takabur : Bila ramai, umat islam ketika itu sedikit berbangga dan selesa dengan mengatakan bahawa mereka akan menang dengan mudah. Lalu mereka kurang bersedia.

c) Jangan berdengki : Kaum Ansor tersinggung apabila tidak mendapat pembahagian ghonimah, hanya kaum yang baru memeluk islam yang dapat. Menguji ketaatan dan cinta mereka kepada Rasulullah.

d) Kepimpinan melalui pengaruh : Tentera islam pada awalnya hampir mengaku kalah dan berundur apabila mendengar khabar angin bahawa Rosulullah telah wafat. Namun berita itu dibetulkan kembali oleh Abbas.




DALIL PENGAJARAN :

” Dan ingatlah peperangan Hunain iaitu kamu menjadi bongkak kerana banyaknya jumlah kamu.maka jumlah yang banyak tidak memberi faedah kepada kamu sedikit pun dan bumi yangluas terasa sempit olehmu kemudian kamu lari ke belakang dengan bercerai-berai. Kemudian Allah menurunkan ketenangan kepada RasulNya dan orang-orang yang beriman dan Allah menurunkan bala tentera yang kamu tiada melihatnya dan Allah menimpakan bencana kepada orang-orang kafir dan demikian penbalasan kepada orang-orang kafir “. (al-Taubah: 25 - 26)

No comments: