Tuesday, August 14, 2012

aktiviti GBS sepanjang ramadhan 1433 H

Assalamualaikum semua,

Alhamdulillah bulan ramadhan kali ini merupakan satu bulan yang sibuk dan penuh dengan aktiviti. Kita hendaklah menggunakan bulan ini sebaik baiknya untuk memperbanyakkan amalan.

Antara amalan yang boleh dilakukan ialah berbuka puasa dan beriktikaf beramai ramai. Semoga usaha ini dapat menambahakn ukhuwwah dan semangat untuk beribadah.

Iktikaf Perdana Ikram Pulau Pinang, 10-12 Ogos

Pada minggu lepas, pertubuhan ikram telah mengadakan Iktikaf Perdana di Masjid Daerah Balik Pulau. Tujuan iktikaf ini ialah untuk menggalakkan orang ramai untuk menghidupkan sunnah iktikaf yang diamalkan Rasulullah pada 10 malam terakhir. Pada 10 malam terakhir, Rasulullah akan menghabiskan masa di masjid dan tidak bersama isteri isteri baginda. 10 malam terakhir digunakan sebaik mungkin untuk memperbanyakkan ibadah. Jadi, kita harus menjadikan Rasulullah sebagai contoh ikutan dalam menjalani ibadah puasa.

Banyak pengisian kuliah menarik yang dikongsikan semasa program Iktikaf perdana ini. Antaranya ialah ceramah oleh Dr Danial Zainal Abidin, Prof Roslan dan Ustaz Syazalie.

Pengisian menarik daripada Dr Danial.
Antara pengisian menarik yang disampaikan Dr Danial ialah bagaimana Al Quran meransang manusia supaya berfikir. Antaranya ialah didalam ayat ayat yang menyuruh manusia supaya memerhati alam sekeliling. Tidak mungkin alam ini bersistem tanpa sebarang pencipta.




Katakanlah: "Mengembaralah kamu di muka bumi, serta lihatlah bagaimana Allah telah memulakan ciptaan makhluk-makhluk dari asal jadinya; kemudian Allah akan memulakan ciptaan itu semula (pada hari akhirat) dalam bentuk kejadian yang baharu. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.
(Al-'Ankabuut 29:20)

No comments: