Wednesday, November 7, 2012

saad as sulami: pemuda yang mendapat redha Allah

Assalamualaikum buat semua GBSian,

Alhamdulillah banyak kisah para sahabat nabi yang kita dapat contohi. Antaranya ialah kisah Saad As Sulami. Jika mendengar kisah sahabat ini, pasti ramai yang akan merasa sedih dan juga gembira.

Sedih kerana melihat seksaan yang diterima oleh Saad As Sulami akibat diseksa musuh Allah dalam peperangan.

Namun, yang lebih mengujakan lagi ialah bagaimana Saad As Sulami mendapat ganjaran yang diidam idamkan semua iaitu kembali kepada Allah dalam penuh keredhaanNya dan mendapat ganjaran syurga.

Harus diingatkan bahawa, ganjaran yang diperolehi Saad As Sulami bukanlah dengan cara yang mudah. Sahabat Rasulullah ini melakukan urusan jual beli dengan Allah dengan perniagaan yang menguntungkan.Pengorbanan perlu dilakukan, alasan boleh diberikan namun kerana matlamat yang jelas, belia mengorbankan apa yang sangat dihajatinya didunia.

Moga kita dapat mencontohi pengorbanan sahabat ini. Ayuh kuatkan keteguhan iman kita, tetapkan bangun malam kita dan tambahkan amalan. InsyaAllah didikan dalam usrah akan membawa kita ke pengakhiran yang sama, kembali kepadaNya dalam penuh keredhaanNya.


pautan:
http://panaharjuna.wordpress.com/2011/09/01/saad-as-sulami-pengantin-syurga/

3 comments:

Unknown said...
This comment has been removed by a blog administrator.
High School Diploma Online said...
This comment has been removed by a blog administrator.
car rental service said...

Hello, I think your site might be having browser compatibility issues. When I look at your website in Opera, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping.

- car rental ahmedabad | car rental in ahmedabad | rental car in ahmedabad