Friday, November 29, 2013

muhasabah hati manusia

Alhamdulillah usrah GBSian berlangsung seperti  biasa, didalamnya banyak muhasabah yang dapat di ingati. Apabila mendengar penerangan ayat ayat al quran daripada mereka yang memahami dan menghayatinya, maka kita akan berasa kagum dengan Al Quran. Bahkan kita akan merasa kebenaran ayat Al Quran tidak dapat disangkal lagi.

Hati manusia digambarkan didalam Al Quran boleh menjadi lebih keras daripada batu. Ini menggambarkan betapa degilnya manusia dalam menerima kebenaran walaupun sudah jelas. Bagaimana manusia menjadi begitu sombong dengan penciptanya.

Sekeras keras batu, masih terpancar dan meresap air sehingga menjadi mata air dan anak sungai. Semoga Allah memelihara hati hati kita.

Kemudian sesudah itu, hati kamu juga menjadi keras seperti batu, bahkan lebih keras lagi. Padahal di antara batu-batu itu ada yang terpancar dan mengalir air sungai daripadanya; dan ada pula di antaranya yang pecah-pecah terbelah lalu keluar mata air daripadanya; dan ada juga di antaranya yang jatuh ke bawah kerana takut kepada Allah; sedang Allah tidak sekali-kali lalai daripada apa yang kamu kerjakan.
(Al-Baqarah 2:74)

 Mengambil pelajaran mengenai Al Quran

Oleh itu, hendaklah kita membuka hati dan menerima kebenaran Al Quran. Hendaklah kita mendalami Al Quran dan cuba memahami Al Quran dengan sebaiknya. InsyaAllah Al Quran akan menjadi petunjuk dan penawar kepada permasalahan kita.

Belum sampaikah lagi masanya bagi orang-orang yang beriman, untuk khusyuk hati mereka mematuhi peringatan dan pengajaran Allah serta mematuhi kebenaran (Al-Quran) yang diturunkan (kepada mereka)? Dan janganlah pula mereka menjadi seperti orang-orang yang telah diberikan Kitab sebelum mereka, setelah orang-orang itu melalui masa yang lanjut maka hati mereka menjadi keras, dan banyak di antaranya orang-orang yang fasik - derhaka.
(Al-Hadiid 57:16)

pautan:
http://www.surah.my/57

1 comment:

Unknown said...
This comment has been removed by a blog administrator.