Friday, May 22, 2015

jom bantu saudara Rohingya

Alhamdulillah GBS dapat bersiaran lagi pada hari ini di hari Jumaat yang berkah.

Pada masa ini, berita tentang pelarian Rohingya sentiasa kedengaran didalam media massa. Sebagai rakyat dan juga muslim yang prihatin. Kita seharusnya berusaha untuk membantu saudara kita yang tertindas. Isu isu kemanusiaan haruslah diutamakan didalam membantu masyarakat Rohingya.

Mereka telah lama tertindas dan tidak diiktiraf sebagai warganegara walaupun sudah menetap sejak zaman berzaman. Tekanan dan penindasan memaksa mereka lari mencari tempat yang lebih aman. Nyawa dan nasib mereka bergantung kepada ihsan penyeludup yang mengejar keuntungan.

Ada pelarian yang berbulan bulan tinggal di tengah laut dalam mencari tempat yang sudi menerima mereka. Kita sepatutnya mengambil satu pendirian untuk sama sama membantu mereka.

Diantara cara untuk membantu ialah mendapatkan maklumat yang betul tentang perkara yang berlaku dan menyebarkan kesedaran kepada orang ramai. Disamping itu, kita boleh membantu dengan menyalurkan bantuan sekadar yang termampu. Salah satu cara ialah dengan menderma kepada dana bantuan Rohingya anjuran Mycare.



Ayuh sama sama kita bantu

No comments: