Thursday, May 29, 2008

Orang Besi

Akhir-akhir ni, banyak cerita Superheroes dari komik yang ditayangkan di panggung2. Salah satu yg terbaru ialah "Iron Man". Mengisahkan kisah seorang tycoon bernama Tony Stark, seorang yang genious dari kanak-kanak, saintis teknologi senjata tersohor di US. Stark mempunyai seorang rakan bisnes bernama Obaidillah. Empayar bisnes mereka cukup maju dan berjaya.

Secara keseluruhan jalan cerita okay, best, penuh aksi.. cuma yang saya kureng setuju sket apabila musuh ironman adalah tentera Islam di Afghanistan. Obaidillah secara senyap2 membekalkan senjata Stark kepada tentera islam Afghanistan.Tentera itu digambarkan mengganas dengan menghalau penduduk kampong di kawasan pergunungan. Manakala ironman dilabelkan sebagai penyelamat rakyat Afganistan. Tanpa kita sedari, producer film ini telah melabelkan tentera Islam sebagai pengganas dan Ironman dan US Army sebagai penyelamat.

Bagi orang dewasa yang melihat cerita ini, mungkin mereka boleh menilai dan berfikir. Tapi jika kanak-kanak yang otaknya masih segar dan muda, mereka secara tak langsung dididik melalui filem2 seperti ini bahawa: “Tentera Islam adalah PENGGANAS, ironman adalah hero, US Army adalah pembela”...

Inilah salah satu cara perang psikologi yang dilancarkan barat bagi memesongkan pemikiran masyarakat dunia, memesongkan hal sebenar. Mereka menutup kejahilan mereka tapi mendedahkan keburukan so-called yang dibuat oleh tentera Islam. Contohnya, macam dalam shortmovie 'Fitna', bagi orang yang tidak boleh berfikir dengan baik, sudah pasti mereka menganggap orang Islam adalah pengganas. Lihatlah, barat cuba mengeksplotasikan keadaan sebenar melalui medium film2 sebegini.. Menipu pandangan mata masyarakat dunia..

1 comment:

Anonymous said...

hemm.. cuba utk memberi komentar dlm industri hiburan tanahair yee... for me Stark is too perfect & too genius... buat robot kt dlm gua dlm masa 1 minggu... :-P