Monday, September 20, 2010

Kisah pemuda dalam surah Yasin - Pengajaran da'wah bagi kita

Assalamualaikum semua,

semasa qiam perdana pada 27, 28, 29 Ogos di Masjid Daerah Balik Pulau, Ustaz Sazalie telah menghuraikan tentang kisah pemuda yang terdapat didalam surah Yasin.

Alhamdulillah susunan ayat ayat didalam surah Yasin dan cerita yang hendak disampaikan sebenarnya mempunyai banyak pengajaran dalam kita menyampaikan da'wah.

Antara pengajaran yang boleh didapati:

Penyampaian yang menyeluruh dan usaha da'wah yang giat
1. Usaha da'wah giat disampaikan bukan sahaja di bandar, malah da'wah sampai sehingga kawasan yang diluar bandar. Ini berdasarkan kedatangan pemuda yang diterangkan datang dari tempat yang jauh dari bandar.

[20]
Dan (semasa Rasul-rasul itu diancam), datanglah seorang lelaki dari hujung bandar itu dengan berlari, lalu memberi nasihat dengan katanya:” Wahai kaumku! Turutlah Rasul-rasul itu 


Keberanian pemuda dalam menyampaikan da'wah
2. Pemuda tersebut tidak gentar mempertahankan keimanan dan juga membenarkan risalah yang dibawa oleh rasul rasul.Pemuda tersebut datang dengan berani ditengah tengah penduduk yang mengancam untuk menyeksa para rasul dan menggesa kaumnya supaya beriman kepada rasul rasul tersebut.

[21]
“Turutlah orang-orang yang tidak meminta kapada kamu sesuatu balasan, sedang mereka adalah orang-orang mandapat hidayah petunjuk”.

Cara pemuda menyampaikan da'wah untuk renungan bersama
3. Pemuda tersebut menyampaikan da'wah kepada dengan membawa persoalan persoalan terhadap dirinya sendiri supaya kaumnya sendiri dapat berfikir tentang diri mereka sendiri

[22]
Dan (apabila ditanya: Sudahkah engkau menerima ugama mereka? Maka jawabnya): “Mengapa aku tidak menyembah Tuhan yang menciptakan daku, dan yang kepadaNyalah (aku dan) kamu semua akan dikembalikan?
[23]
Patutkah aku menyembah beberapa tuhan yang lain dari Allah? (Sudah tentu tidak patut, kerana) jika Allah yang Maha Pemurah hendak menimpakan daku dengan sesuatu bahaya, mereka tidak dapat memberikan sebarang syafaat kepadaku, dan mereka juga tidak dapat menyelamatkan daku.
[24]
“Sesungguhnya aku (kalau melakukan syirik) tentulah aku pada ketika itu berada dalam kesesatan yang nyata.
[25]
“Sesungguhnya aku telah beriman kepada Tuhan kamu, maka dengarlah (nasihatku)”,.

Mudahnya Allah menghapuskan kaum yang ingkar
4. Mudah bagi Allah memusnah kaum yang ingkar, tidaklah perlu Allah menurunkan bala tentera, cukup dengan sekadar satu pekikan, maka musnahlah kaum tersebut.

[28]
Dan Kami tidak menurunkan kepada kaumnya sesudah ia (mati) sebarang pasukan tentera dari langit (untuk membinasakan mereka), dan tidak perlu Kami menurunkannya.
[29]
(Kebinasaan mereka) hanyalah dilakukan dengan satu pekikan (yang dahsyat), maka dengan serta merta mereka semua sunyi-sepi tidak hidup lagi.


Moga kita semua dapat pengajaran

1 comment:

bloggersjimpenang said...

salam ziarah. teruskan berblogging