Sunday, October 24, 2010

lawatan hospital 24 Oktober 2010

Assalamualaikum buat semua pembaca GBSian,

Alhamdulillah dengan izin Allah dapat juga GBSian menyertai lawatan hospital,

antara yang hadir ialah Zambri, Sheikh Abdullah, Hafiz, Mahathir, Khor, Kak Nor dan Kak Miza serta seorang lagi akhawat. Hj Nasir menguruskan kebenaran melawat hospital dan kami berbincang tentang wad yang bakal dilawati.

semua petugas lawatan berkumpul dahulu di surau Hospital Besar Pulau Pinang
sebelum program lawatan diadakan.


Kali ini lawatan tertumpu kepada wad sakit mata dan juga kanser. Antara prosedur lawatan yang dibuat ialah bertanyakan keadaan pesakit. Kemudian diterangkan tentang cara beribadah semasa berada di hospital. Pesakit juga didoakan supaya cepat sembuh. Kata kata semangat bahawa Allah menyayangi dan akan sembuh sepenuhnya dengan izin Allah.

Mahathir, Zambri, Hafiz, Sheikh Abdullah dan Hj Nasir didepan surau Hospital Pulau Pinang

Jom sertai lawatan hospital yang seterusnya
Bagi yang ingin merasakan pengalaman menziarahi pesakit, insyaAllah GBSian mencadangkan pembaca menyertai aktiviti ini. Pengalaman bertemu dengan pesakit memberi kita keinsafan dan juga peluang untuk kita mempelajari aktiviti da'wah.

Dalam proses memasuki wad wad, jom sertai kami menjalankan lawatan hospital.
InsyaAllah kita dapat lebih mensyukuri nikmat kesihatan yang Allah berikan.

Jom ajak pesakit tunaikan solat

Didalam alquran, dalam surah Al Muzammil, Allah menerangkan bahawa Allah mengetahui ada dikalangan kita yang sakit, dan Allah memudahkan mereka dalam membaca Al Quran mengikut kemampuan. Dalam keadaan sakit kita dituntut menunaikan solat dan mengingati Allah.

[20]
Sesungguhnya Tuhanmu (wahai Muhammad) mengetahui bahawasanya engkau bangun (sembahyang Tahajjud) selama kurang dari dua pertiga malam, dan selama satu perduanya, dan selama satu pertiganya; dan (demikian juga dilakukan oleh) segolongan dari orang-orang yang bersama-samamu (kerana hendak menepati perintah yang terdahulu); padahal Allah jualah yang menentukan dengan tepat kadar masa malam dan siang. Ia mengetahui bahawa kamu tidak sekali-kali akan dapat mengira dengan tepat kadar masa itu, lalu Ia menarik balik perintahNya yang terdahulu (dengan memberi kemudahan) kepada kamu; oleh itu bacalah mana-mana yang mudah kamu dapat membacanya dari Al-Quran (dalam sembahyang). Ia juga mengetahui bahawa akan ada di antara kamu orang-orang yang sakit; dan yang lainnya orang-orang yang musafir di muka bumi untuk mencari rezeki dari limpah kurnia Allah; dan yang lainnya lagi orang-orang yang berjuang pada jalan Allah (membela ugamaNya). Maka bacalah mana-mana yang sudah kamu dapat membacanya dari Al-Quran; dan dirikanlah sembahyang serta berikanlah zakat; dan berilah pinjaman kepada Allah sebagai pinjaman yang baik (ikhlas). Dan (ingatlah), apa jua kebaikan yang kamu kerjakan sebagai bekalan untuk diri kamu, tentulah kamu akan mendapat balasannya pada sisi Allah, -sebagai balasan yang sebaik-baiknya dan yang amat besar pahalanya. Dan mintalah ampun kepada Allah; sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

Solat ketika sakit diberi kemudahan seperti boleh bertayammum dan menunaikan solat dari atas katil sahaja.

Lawatan ke Beach Street

Selepas sesi lawatan hospital selesai, Brother Khor mengajak kami melawat Pertubuhan agama Buddha. Kami dapat melihat bangunan pertubuhan yang terdiri daripada ruang membaca, ruang perpustakaan dan ruang jualan barangan.Disini kami dapat mengetahui tentang penerbitan dan aktiviti yang dijalankan oleh Pertubuhan agama Buddha ini.

Brother Khor dan Zambri di Beach Street, Pulau Pinang
Bantulah saudara saudara kita
InsyaAllah sama sama kita perbanyakkan amalan amalan kebajikan dan mengambil berat tentang rakan rakan kita yang memerlukan bantuan. InsyaAllah sama sama menyumbang laporan untuk menunjukkan contoh teladan yang baik buat panduan kita bersama.

Aktiviti lawatan hospital seterusnya akan diadakan pada 7 hb November 2010 insyaAllah. Jadi pada yang berkelapangan bolehlah meluangkan masa menyertai aktiviti ini.

pautan:
http://www.alquran-melayu.com/73-al-muzzammil/

No comments: