Friday, April 15, 2011

riadah usrah di mak mandin 8 April 2011

Assalamualaikum,

Alhamdulillah, riadah dikalangan ahli usrah dan juga rakan rakan kerja berjaya di jalankan di Bola Bola Mak Mandin. Ramai yang hadir dan ini menjadi medan pertemuan dan perkenalan dengan sahabat sahabat yang baru. Dengan semangat kerjasama dan tolong menolong, Alhamdulillah program berjalan dengan lancar.

tazkirah diberikan menjadikan aktiviti riadah lebih menarik
antara tujuan riadah ini ialah untuk merapatkan ukhuwwah dan juga menggalakkan aktiviti riadah dikalangan pekerja pekerja.

Pekerja yang sihat insyaAllah akan dapat menyumbang lebih banyak dalam aktiviti kemasyarakatan. InsyaAllah aktiviti aktiviti seperti ini akan menjadi antara medan dalam usaha usaha tarbiah.

Persaudaraan dan ukhuwwah untuk renungan bersama

Islam mengajar tentang semangat persaudaraan yang kita patut amalkan dalam mengejar keredhaan Allah. Kisah hijrah Rasulullah dan sahabat muhajirin ke Madinah patut menjadi teladan kita bersama. Sahabat sahabat ansar berusaha dengan sedaya upaya untuk membantu sahabat muhajirin yang datang ke Madinah.

[9] Al - Hasyr
Dan orang-orang (Ansar) yang mendiami negeri (Madinah) serta beriman sebelum mereka, mengasihi orang-orang yang berhijrah ke negeri mereka, dan tidak ada pula dalam hati mereka perasaan berhajatkan apa yang telah diberi kepada orang-orang yang berhijrah itu; dan mereka juga mengutamakan orang-orang yang berhijrah itu lebih daripada diri mereka sendiri, sekalipun mereka dalam keadaan kekurangan dan amat berhajat. Dan (ingatlah), sesiapa yang menjaga serta memelihara dirinya daripada dipengaruhi oleh tabiat bakhilnya, maka merekalah orang-orang yang berjaya.



InsyaAllah kita sama sama menyemarakkan persaudaraan dan mengejar janji janji Allah kepada mereka yang beramal soleh
pautan:
http://www.alquran-melayu.com/59-al-hasyr/

1 comment:

Unknown said...

insya-Allah, moga erus berjaya dgn aktiviti sebegini..