Wednesday, June 22, 2011

aktiviti seminggu usrah GBS

Assalamualaikum semua pembaca GBSian,

Alhamdulillah usrah GBSian sudah berlangsung lagi. Semoga semua semakin istiqomah dalam mencapai pembentukan peribadi muslim secara berterusan. Tugasan tazkirah yang perlu disampaikan telah dirangka. Antara rangka isi tazkirah yang hendak disampaikan ialah mengenai masa.

Kebesaran Allah dalam penciptaan malam dan siang.

Antara tanda kebesaran Allah ialah penciptaan malam dan siang. Siang diciptakan Allah untuk manusia bekerja dan malam pula sebaiknya digunakan untuk berehat. Kebesaran Allah dalam penciptaan siang dan malam juga dapat dilihat pada diri kita sendiri. Diri kita mempunyai daya mengesan keadaan siang dan malam.

Circadian rhythm




Saintis telah membuat kajian dan mendapati bahawa manusia dipengaruhi oleh circadian rhythm. Mata manusia mengesan sinaran matahari pada waktu petang dan otak mula merembeskan melatonin. Melatonin menyebabkan badan manusia bersedia untuk berehat. Degupan jantung manusia mula menjadi perlahan.

Pada waktu pagi, otak berhenti merembeskan melatonin. Degupan jantung kembali seperti normal. Begitulah kebesaran Allah bagi mereka yang berfikir.

[9] An Naba
Dan Kami telah menjadikan tidur kamu untuk berehat?


Ayuh gunakan malam sebaiknya

InsyaAllah waktu malam kita harus digunakan sebaiknya untuk berehat dan tarbiah diri. Qiam diwaktu malam harus dijadikan amalan dalam mendekatkan diri kita kepada Allah.

Antara aktiviti yang berjalan minggu lepas ialah:

Futsal bersama belia IKRAM Penang

Perlawanan futsal berlangsung di Batu Maung. Antara yang hadir ialah Firdaus dan Zaki. Masing masing menunjukkan skil permainan yang menarik. Alhamdulillah perlawanan yang menarik dan merapatkan ukhuwwah yang sedang dibina.

pemain pemain futsal kali ini

Akad nikah Mazlan

Akad nikah saudara kita, Mazlan berlangsung di Kulim. Alhamdulillah majlis berjalan dengan lancar. Dinar emas digunakan sebagai mas kahwin untuk mendapatkan lebih keberkatan. Tahniah kepada saudara Mazlan yang melangsungkan akad nikah baru baru ini. Moga Allah melimpahakan lagi rahmat kepada pasangan Mazlan dan isteri.


pautan:

http://www.alquran-melayu.com/78-an-naba/
http://en.wikipedia.org/wiki/Circadian_rhythm

No comments: