Friday, July 20, 2012

aktiviti ziarah kubur

Assalamualaikum buat semua GBSian,

Alhamdulillah, minggu ini sempat melaksanakan aktiviti ziarah kubur,


ziarah kubur pada waktu malam mengingatkan kita tentang kematian kita yang pasti



Antara adab adab ziarah kubur
1. Memberi salam kepada penghuni penghuni kubur mukmin, InsyaAllah kita juga akan kembali ke tempat yang sama.
2. Tidak melangkah, duduk diatas kubur
3. Tidak digalakkan bermusafir semata mata untuk melawat kubur
4. Tidak membuat binaan atau tempat solat diatas kubur

Ziarah kubur sebagai peringatan buat diri

Apabila berada dikubur, banyak perkara yang diingati. Sesungguhnya kematian itu adalah sesuatu yang pasti. Setiap yang hidup pasti akan merasai kematian. Bagi orang yang beriman dan beramal soleh, kematian membawa kepada kesejahteraan yang kekal abadi. Namun, bagi yang kufur dan berdosa, kematian menambah keresahan dan azab kerana mereka bakal menerima balasan setimpal atas setiap perbuatan.

Nilai dunia
Didalam Al Quran banyak diterangkan tentang hakikat dunia. Dunia ini adalah satu tempat ujian dan permainan. Manusia akan diuji untuk melihat siapakah yang terbaik amalannya. Kesusahan mahupun kesenangan merupakan satu bentuk ujian daripada Allah. Maka bersabarlah dengan ujian, dan tetapkan pendirian agar teguh menambah amal kebajikan.



Katakanlah (wahai Muhammad): "Harta benda yang menjadi kesenangan di dunia ini adalah sedikit sahaja, (dan akhirnya akan lenyap), dan (balasan) hari akhirat itu lebih baik lagi bagi orang-orang yang bertaqwa (kerana ia lebih mewah dan kekal selama-lamanya), dan kamu pula tidak akan dianiaya sedikit pun".
(An-Nisaa' 4:77)

No comments: