Friday, July 6, 2012

mukhayyam GBS 29 Jun 2012

Assalamualaikum buat semua GBSian,

Alhamdulillah baru baru baru GBSian sempat mengikuti program mukhayyam ataupun perkhemahan selama tiga hari bermula jumaat 29 Jun. Perkhemahan ini bertujuan untuk merapatkah ukhuwwah dikalangan ahli ahli usrah yang pelbagai. Disamping itu menerapkan semangat kerja berpasukan dan melatih sifat taat dalam melakukan kerja berpasukan.

Perkhemahan diadakan di Batu Kurau, Perak. Antara acara menarik ialah mengutip durian di kaki bukit batu kurau yang curam. Selain itu, terdapat juga latihan kerohanian seperti solat musafir, solat malam dan juga tazkirah.

bukit yang curam sanggup kami jelajahi ( zab, chedin dan muallim hisham )

ustaz lan menurunkan buat durian

akhi tarmizi mengambil wudu' untuk solat

solat di kawasan perkhemahan

sesi persembahan

bihun goreng untuk sarapan pagi


makan malam pada hari yang pertama ( ala kampung )

umar sedang mengutip buah buah durian

buah durian yang baru dikutip

makan tengah hari  dalam daun pisang berhampiran kawasan sungai
sesi perpisahan perkhemahan kali ini, insyaAllah jumpa lagi


Semuanya yang baik memerlukan pengorbanan

Antara perkongsian yang didapati ialah usaha mendapatkan yang sesuatu yang terbaik memerlukan pengorbanan yang tinggi. Kita dituntut supaya banyak bersedekah dan menyegerakan perbuatan baik. Sesungguhnya peluang dan waktu senggang bukan selalu hadir dan harus kita gunakan dengan sebaiknya.

InsyaAllah pengorbanan untuk mendapat keredhaan Allah sangat berbaloi. Orang yang beriman akan diganjarkan dengan syurga kelak yang merupakan sebaik baik ganjaran. Tidak ada sebaik baik nikmat sebaik nikmat di syurga. Jadi jom bersusah payah didunia agar kita bersenang senang diakhirat insyaAllah.


Jom tingkatkan tarbiah diri

Bagi yang belum mempunyai usrah, jom ikuti usrah dikawasan masing masing. InsyaAllah nikmat melalukan ibadah lebih terasa apabila kita bergerak dalam satu usrah yang teratur.



No comments: