Monday, October 8, 2012

GBSian - berdakwah dengan seni fotografi

Assalamualaikum GBSian,

Alhamdulillah pada minggu ini sempat GBS menyertai program bengkel fotografi di Pulau Pinang. Tempat fotografi kali ini ialah di Empangan Mengkuang. SubhanaAllah tempatnya sungguh cantik terutama di awal pagi. Empangan Mengkuang sesuai untuk menjadi tempat mendapatkan gambar matahari naik yang cantik.

Bagi penggemar fotografi, mereka perlu sampai awal pagi. Seeloknya setengah jam selepas solat subuh. Jadi antara strategi GBSian ialah bertolak awal selepas solat subuh ataupun solat subuh berdekatan masjid.

InsyaAllah aktiviti seperti ini jika dilakukan berlandaskan Islam akan memberi banyak peluang untuk berdakwah dan menyampaikan keindahan Islam. Kita akan lebih mensyukuri nikmat penglihatan yang Allah kurniakan. Maka, pandanglah kita kepada ciptaan Allah disekeliling kita ini. Bukankah Allah mencipta penglihatan ini supaya kita lebih mengenal Allah?

Deria penglihatan yang Allah kurniakan sangat hebat. Apabila kita meningkat dewasa, deria ini semakin sensitif dan aktif. Pada pendapat GBSian, inilah yang menjadikan ramai orang minat kepada fotografi dan amat menghargai gambar gambar yang cantik. Sudah pasti kekaguman kita ini patut membawa kita kepada kekaguman kepada kuasa pencipta alam ini.


Tidakkah engkau melihat bahawa Allah menurunkan hujan dari langit, lalu Kami keluarkan dengan air hujan itu buah-buahan yang berlainan jenis dan rupanya; dan di antara gunung-ganang pula ada yang mempunyai jalur-jalur serta lorong-lorong putih dan merah, yang berlainan warnanya (tua dan muda) dan ada juga yang hitam legam;
(Faatir 35:27

1 comment:

Unknown said...

alhamdulillah...
sebenarnya orang bersyukur itu adalah orang yang benar-benar beruntung...

terima kasih, kapan-kapan mampirlah keblog saya. karena saya perlu banyak belajar...
follow me.. :)