Friday, October 5, 2012

jom mengenal Allah

Assalamualaikum GBSian,

Alhamdulillah hidup kita ini berada dalam cahaya iman dan islam. Kita seharusnya menghargainya dan menjaganya. Menjaganya agar tidak dikotori dan dimasuki unsur unsur yang bertentangan dengan kehendak Islam.

Antara perkara yang boleh dilakukan untuk kita lebih menghargai iman dan islam yang ada pada kita. Kita boleh melihat pada rakan rakan saudara baru yang memeluk Islam. Sesungguhnya, mereka memeluk Islam kerana melihat Islam itu cantik dan menjawab persoalan persoalan kehidupan.

Diantara persoalan besar tentang kehidupan ialah tentang pencipta alam dunia ini. Siapakah pencipta alam ini? Apakah dia lelaki atau perempuan? Adakah ada banyak pencipta alam ini? Sudah pasti soalan ini berlegar legar dalam kotak pemikiran dan perlukan kepada satu jawapan yang tepat.



Seorang saudara baru di Ireland telah memeluk Islam setelah sekian lama dibelenggu dengan permasalahan ini. Beliau mencari cari jawapan kepada pencipta dan penciptaan alam. Akhirnya belia menjumpai jawapan itu didalam surah yang selalu kita baca dan amat arif, iaitu surah Al Ikhlas.

1. Katakanlah (wahai Muhammad): "(Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa;

2. "Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat;

3. "Ia tiada beranak, dan Ia pula tidak diperanakkan;

4. "Dan tidak ada sesiapapun yang serupa denganNya".

GBSian boleh melihat sendiri rakaman video di pautan dibawah.
pautan: http://www.youtube.com/watch?v=GeWuI-BqsqA

Semoga dengan kita membantu saudara baru disekeliling kita, kita akan bertambah memahami dan menghargai Islam yang ada pada kita sebagai sesuatu yang sangat berharga.

No comments: