Wednesday, October 30, 2013

GBSian: menggunakan smartphone atau telefon pintar untuk meningkatkan aktiviti ibadah

Alhamdulillah, pada masa kini smartphone seperti Iphone, Samsung Galaxy menjadi kegemaran ramai untuk dijadi peranti komunikasi terkini. Pelbagai kerja dapat dilakukan mengunakan telefon pintar seperti melayari internet.

Ayuh gunakan telefon pintar untuk aktiviti aktivit berfaedah seperti berikut:

1. membaca al quran
Al quran digital dapat dimuat turun dan dibaca. Jadi kesukaran seperti membawa naskah al quran tafsir dapat diatasi. Anda boleh membaca Al Quran dimana mana tanpa perlu bersusah payah membawa naskah Al Quran.

2. mengejutkan bangun qiyam
Perisian alarm clock dapat digunakan untuk mengejutkan penggunanya untuk bangun. Seelok eloknya waktu di letakkan sebelum waktu solat subuh supaya anda dapat melakukan ibadah qiyam.

3. berkongsi bahan tazkirah
Dengan menggunakan perisian seperti whatsupp atau line, maka dapatlah kita berkongsi bahan bahan tazkirah. Semoga diri kita semakin dekat kepada Allah dengan saling ingat mengingati.

sebagaimana pada pengakhiran ayat2 surah al maidah
Dan hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertaqwa, dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan. Dan bertaqwalah kepada Allah, kerana sesungguhnya Allah Maha Berat azab seksaNya (bagi sesiapa yang melanggar perintahNya).
(Al-Maaidah 5:2)

pautan:
http://www.surah.my/5

No comments: