Thursday, October 24, 2013

Ibadah korban sebagai satu syiar Islam

Alhamdulillah sudah hampir seminggu hari raya aidil adha tahun 1434 H berlalu. Namun, penghayatannya hendaklah sentiasa kita ingati sebagai pedoman seorang muslim.

Ibadah korban adalah ibadah menyembelih haiwan ternakan seperti kambing, lembu dan unta sebagai satu ibadah kerana Allah. Ibadah ini adalah sebagai mana yang telah dilakukan oleh Nabi Ibrahim dalam menuruti perintah Allah. Nabi Ibrahim patuh kepada suruhan Allah untuk menyembelih anaknya yang disayangi iaitu Nabi Ismail. Kepatuhan dan pengorbanan Nabi Ibrahim akhirnya diterima Allah dan tempat Nabi Ismail diganti dengan seekor kibas.

Jadi GBSian menyeru rakan rakan untuk sama sama terlibat dalam ibadah korban. Ikhlaskan niat untuk mendapat redha Allah. Daging dari sembelihan korban bolehlah di agih agihkan kepada yang memerlukan. Elakkan daripada tidak terlibat dalam aktiviti korban kerana menyembelih haiwan ternakan adalah satu syiar Islam semasa hari raya aidil adha.

Sebagai penghayatan ibadah korban, khutbah khutbah hari raya aidil adha banyak mengingatkan tentang surah as saffat yang menceritakan pengorbanan Nabi Ibrahim. Dan sebagai ganjaran Allah menganjari Nabi Ibrahim dengan kemuliaan.

Semoga kita berusaha menuruti perintah Allah sebagaimana contoh yang ditunjukkan oleh Nabi Ibrahim.



Maka ketika anaknya itu sampai (ke peringkat umur yang membolehkan dia) berusaha bersama-sama dengannya, Nabi Ibrahim berkata: "Wahai anak kesayanganku! Sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahawa aku akan menyembelihmu; maka fikirkanlah apa pendapatmu?". Anaknya menjawab: "Wahai ayah, jalankanlah apa yang diperintahkan kepadamu; Insya Allah, ayah akan mendapati daku dari orang-orang yang sabar".
(As-Saaffaat 37:102)

Setelah keduanya berserah bulat-bulat (menjunjung perintah Allah itu), dan Nabi Ibrahim merebahkan anaknya dengan meletakkan iringan mukanya di atas tompok tanah, (Kami sifatkan Ibrahim - dengan kesungguhan azamnya itu telah menjalankan perintah Kami),
(As-Saaffaat 37:103)

Serta Kami menyerunya: "Wahai Ibrahim!
(As-Saaffaat 37:104)

"Engkau telah menyempurnakan maksud mimpi yang engkau lihat itu". Demikianlah sebenarnya Kami membalas orang-orang yang berusaha mengerjakan kebaikan.
(As-Saaffaat 37:105)

Sesungguhnya perintah ini adalah satu ujian yang nyata;
(As-Saaffaat 37:106

Dan Kami tebus anaknya itu dengan seekor binatang sembelihan yang besar;
(As-Saaffaat 37:107)

Dan Kami kekalkan baginya (nama yang harum) dalam kalangan orang-orang yang datang kemudian:
(As-Saaffaat 37:108)

"Salam sejahtera kepada Nabi Ibrahim!".
(As-Saaffaat 37:109

Demikianlah Kami membalas orang-orang yang berusaha mengerjakan kebaikan.
(As-Saaffaat 37:110

pautan: http://www.surah.my/37

No comments: