Thursday, January 16, 2014

street dakwah, satu cara mengisi cuti maulidur rasul

Alhamdulillah, pada cuti maulidurrasul yang lepas, GBSian sempat menyertai aktiviti street dakwah anjuran Islamic Propagation Society ( IPSI ) dengan kerjasama Pertubuhan IKRAM Pulau Pinang.

Aktivti bermula dengan sesi penerangan di Masjid USM pada jam 9 pagi. Program ini berjaya menarik seramai 200 orang sukarelawan untuk membantu melakukan street dakwah. Para peserta diberi penerangan oleh staff IPSI. Antara metodologi dakwah yang dikongsikan ialah teknik bertemu dengan masyarakat bukan islam.







Para peserta akan memberi risalah dan penerangan kepada masyarakat bukan Islam tentang sambutan hari maulidurrasul. Pelbagai reaksi dan penerimaan masyarakat yang akan menambah pengalaman dakwah para peserta.

InsyaAllah akan dikongsikan lagi maklumat pada lain kesempatan.

Sesungguhnya Kami telah mengutuskan engkau (wahai Muhammad) dengan kebenaran, (serta menjadi) pembawa khabar gembira (kepada orang-orang yang beriman) 
dan pembawa amaran (kepada orang-orang yang ingkar). Dan (setelah engkau sampaikan semuanya itu), engkau tidak akan diminta (bertanggungjawab) tentang ahli neraka.
(Al-Baqarah 2:119)

pautan:
http://www.facebook.com/IslamicPropagationSocietyInternational
http://www.facebook.com/pages/Pertubuhan-Ikram-Malaysia-Negeri-Pulau-Pinang/




1 comment:

essay writing said...

Very nice and helpful information has been given in this article:)