Friday, February 14, 2014

persiapan bertemu ramadhan 1435 Hijrah

Alhamdulillah ramadhan akan datang lagi dalam beberapa bulan,

sebelum kedatangan bulan ramadhan, seharusnya kita melihat kembali keadaan amalan kita. Adakah amalan dan ibadat kita melambangkan hasil daripada tarbiah ramadhan yang dilakukan sebelum ini.

Semoga kita tidak menjadi sebahagian yang dilabel sebagai hamba ramadhan. Dalam erti ibadatnya hanya fokus pada bulan ramadhan sahaja. Pada bulan bulan yang lain, ibadahnya tidak dan sepi. Seharusnya ramadhan menjadi tempat latihan dan bulan bulan yang lain menjadi bukti latihan ramdhan itu berkesan.

Antara aktiviti yang boleh dilakukan ialah seperti berikut:

1. puasa sunat isnin dan khamis
puasa sunat isnin dan khamis membantu kita untuk bersedia dari segi mental dan fizikal untuk bertemu dengan ramadhan tahun ini. aktiviti berbuka secara berkumpulan dapat dilakukan. insyaAllah akan menambah semangat dan ukhuwwah sesama ahli usrah.

Sesungguhnya banyak pengajaran seperti melatih sifat sabar. Disamping itu, wang yang sepatutnya digunakan untuk makan tengah hari boleh ditabungkan dan didermakan kepada yang memerlukan seperti saudara kita di Syria yang kebuluran akibat peperangan.

2. qiyamullail
awal awal tahun waktu subuh masuk agak lewat. Jadi seharusnya kesempatan ini membolehkan kita bangun seperti biasa dan ada waktu yang banyak untuk diisi dengan solat malam dan bacaan al quran.

3. bacaan al quran
bacaan al quran hendaklah konsisten sebagaimana kita melakukan dengan tekun pada ramadhan yang lalu. Ambillah jumlah yang mudah dahulu seperti sehelai setiap waktu. Kemudian beransur ansur meningkat kepada suku juzu', setengah juzu' dan satu juzu' sehari. Disamping itu, hendaklah kita menghayati maksud ayat ayat yang kita baca semoga bacaan kita bertambah berkat.

InsyaAllah akan dikemaskini dengan ayat ayat Al Quran untuk menaikkan semangat menambah amal ibadat dan mendekatkan diri kepada Allah dalam memperjuangkan dan menyebarkan Islam tercinta.

1 comment:

PUSAT BIMBINGAN KELUARGA HIDAYAH said...

PAKEJ UMRAH serendah RM4,590

Assalamualaikum Tuan/Puan,

ALFAJR TRAVEL & TOURS SDN BHD menyediakan perkhidmatan UMRAH sepanjang tahun 2014 dengan harga yang berpatutan di antara RM4,590 - RM5,890!!

Pendaftaran SEGERA!

Anda boleh layari laman web kami http://www.alfajrtravel.com.my atau hubungi wakil JOHOR 07-2344437 / 012-7434259 untuk sebarang pertanyaan