Friday, May 2, 2014

perbezaan kematian bagi yang beriman dan kufur

Alhamdulillah, Al Quran adalah satu mukjizat yang besar yang Allah berikan kepada Rasulullah untuk membuktikan tentang kebenaran ajaran yang dibawa oleh baginda Rasulullah SAW.
Didalamnya terdapat kisah kisah bagaimana perbezaan reaksi golongan yang kufur dan ingkar tidak mahu mengimani tentang risalah yang dibawa oleh Rasulullah.

Ketajaman akal manusia tidak dapat melangkaui alam kematian. Tiada orang yang mati dapat bangun daripada kubur melainkan dengan izin Allah untuk menceritakan perihal yang berlaku di alam selepas kematian.

Bagi yang menganggap kematian sebagai pengakhiran bagi segala galanya. Kehidupan dunia boleh menjadi sesuatu yang gelisah kerana semakin hampir dengan usia tua, semakin hilang segala nikmat dunia. Sedar tidak sedar kita sudah mula meninggalkan dunia kerana banyak nikmat sudah hilang. Begitulah yang digambarkan didalam Al Quran reaksi mereka yang kufur.

"Mati, hanyalah mati kita yang pertama (di dunia), dan kita tidak sekali-kali akan dibangkitkan hidup lagi (sesudah itu);
(Ad-Dukhaan 44:35)

"(Jika tidak) maka bawakanlah datuk nenek kami (yang telah mati) kalau betul kamu orang-orang yang benar!"
(Ad-Dukhaan 44:36)

Bagi yang beriman, bertaqwa dan beramal soleh, dunia menjadi tempat untuk menempah dan mencari redha Allah. Ujian yang mendapat dihadapi dengan tabah. Kesenangan atau kesusahan sebenarnya adalah satu ujian daripada Allah. Mereka yakin akan kembali kepada maha pencipta.

Mereka tidak merasai kematian dalam Syurga itu selain daripada mati yang mereka rasai (di dunia) dahulu;
 dan Allah selamatkan mereka dari azab neraka;
(Ad-Dukhaan 44:56) 

(Mereka diberikan semuanya itu) sebagai limpah kurnia dari Tuhanmu (wahai Muhammad); yang demikian itulah kemenangan yang besar.
(Ad-Dukhaan 44:57)

No comments: