Friday, June 27, 2014

ramadhan datang lagi, 1435 Hijrah

Alhamdulillah GBSian dapat bersiaran lagi sebelum datangnya ramadhan pada tahun ini. Ramadhan akan menjadi ruang untuk kita mendapat ganjaran besar atas amalan amalan yang kita lakukan. Dibulan ini juga menjadi peluang untuk kita lebih dekat kepada Allah dengan penuh pengharapan agar segala amalan puasa dan kebajikan yang dilakukan diterima dan diredhai Allah.

Pada bulan ini juga, hendaklah kita memperbanyakkan lagi aktiviti aktiviti ibadah. Hendaklah kita mengingati kisah kisah perjuangan masa lalu dan kini yang berlaku pada bulan ramadhan. Lapar dan dahaga tidak menghalang usaha usaha dakwah. Sebaliknya dakwah terus bergerak laju dibulan ramadhan ini.

Didalam bulan ramadhan yang akan datang ini juga, kita perlu menggalakkan tilawah Al Quran. InsyaAllah dengan latihan ramadhan, tilawah Al Quran akan menjadi rutin harian pada bulan bulan berikutnya. Kita hendaklah juga semakin yakin bahawa Al Quran adalah kalamullah yang suci.

(Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Quran,
 menjadi petunjuk bagi sekalian manusia,
 dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah.

 Oleh itu, sesiapa dari antara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadan (atau mengetahuinya), maka hendaklah ia berpuasa bulan itu
dan sesiapa yang sakit atau dalam musafir maka (bolehlah ia berbuka,
 Kemudian wajiblah ia berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. (Dengan ketetapan yang demikian itu) Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan,
dan Ia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran. 
Dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan), dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjukNya, dan supaya kamu bersyukur.
(Al-Baqarah 2:185)

No comments: