Thursday, November 3, 2011

aktiviti usrah 2 November 2011

Assalamualaikum semua GBS,

Alhamdulillah pada hari rabu berlangsung usrah di rumah akhi Khairil.

GBSian kebanyakkan baru pulang dari kerja, namun tetap ceria untuk datang berusrah pada malam tersebut.

usrah santai di rumah kali ini


Antara perbincangan pada usrah kali ini ialah mengenai ibadat ibadat diawal bulan zulhijjah.

Usrah turut membincangkan tentang pengorbanan Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail untuk mengikut perintah Allah. Ternyata Nabi Ibrahim sanggup mengorbankan perkara yang paling disayanginya untuk mengikut perintah Allah.

A037
Daging dan darah binatang korban atau hadiah itu tidak sekali-kali akan sampai kepada Allah, tetapi yang sampai kepadaNya ialah amal yang ikhlas yang berdasarkan taqwa dari kamu. Demikianlah Ia memudahkan binatang-binatang itu bagi kamu supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat nikmat petunjukNya. Dan sampaikanlah berita gembira (dengan balasan yang sebaik-baiknya) kepada orang-orang yang berusaha supaya baik amalnya. (Al-Hajj 22:37


Persediaan ke Mukhayyam di Pulau Kelongsong


Disamping berbincang tentang ibadat di bulan zulhijjah, GBSian juga berbincang tentang persediaan untuk mengikuti program perkhemahan di Pulau Kelongsong. Alhamdulillah ramai yang akan turut hadir ke mukhayyam kali ini.
InsyaAllah program ini dapat memberi kesan kepada aktiviti tarbiah GBSian.


gbsian menjamu selera dan berbincang




Terimakasih kepada tuan rumah kerana menyediakan makanan yang sedap. Moga Allah merahmati  dan melimpahi rezeki keluarga Khairil.


pautan:
http://www.surah.my/22

No comments: