Tuesday, November 22, 2011

Perkhemahan di Pulau Kelongsong- 11-13 November 2011

Assalamualaikum buat semua GBS,

Alhamdulillah perkhemahan usrah di pulau kelongsong berlangsung dengan jayanya. Kami mendapat banyak pengajaran daripada perjalanan kali ini. InsyaAllah ukhuwwah dapat dimantapkan lagi. Ramai kenalan baru dan lama dapat kami berjumpa semasa program berjalan.

Antara aktiviti menarik yang dijalankan ialah water confidence, memancing dan memasak.

ajk memberi taklimat kepada para peserta

bersedia untuk aktiviti water confidence
imran dengan hasil pancing
aktiviti BBQ yang dinanti nantikan :) setelah sehari dengan aktiviti fizikal


Berkorban dengan apa yang ada dan disebalik kesibukan tanggungjawab
Antara pengajaran yang didapati ialah kita perlu melaksanakan tugas kita sebagai khalifah Allah di muka bumi dengan apa yang ada pada kita. Tidak kira samaada kita serba kekurangan selagi keadaan membenarkan.


A041
Pergilah kamu beramai-ramai (untuk berperang pada jalan Allah), sama ada dengan keadaan ringan (dan mudah bergerak) ataupun dengan keadaan berat (disebabkan berbagai-bagai tanggungjawab); dan berjihadlah dengan harta benda dan jiwa kamu pada jalan Allah (untuk membela Islam). Yang demikian amatlah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui. (At-Taubah 9:41)


Ayuh mantapkan usrah
Dengan berakhirnya usrah, maka GBSian diharap dapat melaksanakan lagi perkara yang dalam usrah seperti memastikan badan berada dalam keadaan sihat dan cergas :)


Jom ikut usrah
Bagi yang belum mempunyai usrah, ayuh kita tempatkan diri dalam usrah untuk memantap diri sebagai hamba dan khalifah Allah di muka bumi ini :)

pautan:
http://www.surah.my/9 (surah at taubah )

1 comment: