Friday, December 9, 2011

Ceramah Brother Kamaruddin Abdullah: Maha Suci Allah yang menciptakan burung

Assalamualaikum semua GBS,

Alhamdulillah, pada hari selasa yang lepas, GBSian telah berkumpul di surau An Nur Lebuh Nipah, Bukit Jambul,
pada hari tersebut, 6 Disember adalah hari 10 Muharram, maka ramai yang berpuasa sunat. Pihak surau telah menyediakan juadah berbuka dan juga nasi.

Ceramah "Hijrah Kemanakah Kita?"


Pada malamnya selepas solat maghrib, berlangsung ceramah "Hijrah, kemanakah kita" oleh Brother Kamaruddin Abdullah. Belia menerangkan tentang penghijrahan sahabat sahabat nabi dalam mengikut seruan nabi berhijrah ke Madinah. Mereka meninggalkan harta/ perniagaan di Makkah untuk menyahut seruan Nabi. Sesungguhnya tindakan mereka itu sebenarnya adalah satu jual beli yang menguntungkan mereka disisi Allah.

Bukti penciptaan burung sebagai tanda kewujudan dan kekuasaan pencipta

Brother Kamaruddin menerangkan bagaimana orang orang yang melihat penciptaan ini akan membenarkan kewujudan pencipta. Didalam ayat Al Quran diterangkan bagaimana burung burung yang berterbangan itu tidak dapat terbang melainkan dengan kekuasaan Allah.

tidakkah kita melihat kehebatan Maha Pencipta
dalam burung yang berterbangan ?

Patutkah mereka menutup mata dan tidak memerhatikan (kekuasaan Allah pada) burung-burung yang terbang di atas mereka, (siapakah yang menjaganya ketika) burung-burung itu mengembang dan menutupkan sayapnya? Tidak ada yang menahannya (daripada jatuh) melainkan (kekuasaan) Allah Yang Maha Pemurah. Sesungguhnya Ia Maha Melihat serta mengetahui akan tiap-tiap sesuatu. (Al-Mulk 67:19


Kembara burung merentasi lautan

siapa yang mengajar burung?

Brother Kamaruddin juga menceritakan tentang sejenis burung Godwit yang berhijrah setiap tahun dari benua Alaska ke NewZealand. Burung tersebut merentasi lautan pasifik sejauh beribu ribu batu selama 8 hari 8 malam tanpa henti. Burung tersebut terbang pada aras 35,000 kaki untuk menggunakan satu aliran udara yang dipanggil jetstream. Bagaimana burung tersebut tahu bahawa ada aliran udara sebegini pada paras 35,000 kaki. Adalah sukar untuk memahami, sedangkan para juruterbang sendiri mengetahuinya melalui latihan di sekolah kapal terbang. Mahasuci Allah yang menciptakan burung tersebut sedemikian rupa.


Oleh itu, marilah beriman dan beramal dengan Al Quran
Jadi bukti bukti ini sesungguhnya menguatkan kita tentang keimanan. Marilah kita mendampingi Al Quran.

No comments: