Thursday, December 29, 2011

usrah di sg dua, butterworth, 28 Disember 2011

Assalamualaikum buat semua GBSian,

Alhamdulillah pada minggu ini berlangsung satu lagi usrah di sg dua, butterworth. Kali ini usrah membuat siri ziarah. Pada kebiasaannya usrah berlangsung di kawasan Pulau Pinang. Setelah GBSian sampai di rumah sg dua,  dan solat isya' berjemaah.

Tahun baru dan Tazkirah

Dalam menyusuri usrah ini, sedar tak sedar setahun sudah berlalu dan tahun baru akan datang lagi. Jadi menjadi kemestian untuk kita merancang dan melaksanakan perancangan kita. Bolehlah kita merancang perubahan perubahan yang hendak kita lakukan. Semoga Allah memudahkan kita mencapai perancangan kita.

Kisah pemuda yang mahu berubah 
Sebagaimana yang kita selalu dengar tentang kisah pemuda yang mahu berubah setelah banyak melakukan pembunuhan. Seorang alim menasihati pemuda tersebut supaya bertaubat dan berhijrah ke tempat yang baru. Namun dalam perjalanan, pemuda tersebut mati. Rahmat dan pengampunan Allah yang luas membolehkan pemuda tersebut dimasukkan kedalam syurga. Sama sama kita renungkan perlunya keinginan untuk berubah dan juga mencari suasanya yang kondusif menjadi elemen penting untuk mendapat redha Allah.

Rakan rakan dan suasana membentuk kita

Rakan rakan yang kita selalu bergaul memberi tanda aras akhlak dan kelakuan kita. Hendaklah kita sentiasa mencari rakan rakan yang boleh membimbing kita kearah yang lebih baik. Suasana yang baik juga akan membentuk kita menjadi lebih baik dan dalam keredhaan Allah.

Kita hendaklah berusaha untuk melaksanakan tugas kita kepada Allah dengan sebaiknya dan sentiasa berusaha memperbaiki diri. Hendaklah kita menjauhi maksiat dan jalan jalan syaitan. Semoga kita akan kembali kepada Allah dalam keredhaanNya.

Bismillah

A001
Demi Masa! 
(Al-'Asr 103:1) |  English Translation 

A002
Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian - 
(Al-'Asr 103:2) |  English Translation 

A003
Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. 
(Al-'Asr 103:3

Sesungguhnya Allah menyukai mereka yang bertaubat dan taat kepadaNya.

Amalan ziarah menziarahi sesama muslim
Amalan ziarah menziarahi sesama muslim adalah satu amalan yang dapat mengukuhkan ukhuwwah. Disamping itu kita akan dapat saling kenal mengenal antara keluarga rakan rakan kita. InsyaAllah mereka yang memuliakan rakan rakan yang bertandang akan beroleh redha Allah dan nilai persahabatan dalam islam.

GBSian yang hadir kali ini :-)


pautan:
http://www.surah.my/103

No comments: