Wednesday, March 14, 2012

soal hati GBS

Assalamualaikum semua,

GBSian sempat mendengar beberapa ayat Al Quran,

al hasyr ayat 21 untuk renungan bersama


Sebagai seorang muslim, kita harus sentiasa muhasabah diri. Disamping itu, kita hendaklah memperbaiki diri kita. Kita hendaklah bertanya kepada diri sendiri samaada iman kita mengalami peningkatan atau berkurang. Jika berkurang hendaklah kita berasa risau dan berusaha memperbaiki diri. InsyaAllah apabila kita berada dalam kelompok usrah, usaha kita memperbaiki diri lebih mudah.

Hati kita jangan biarkan lebih keras dari batu

Hati seorang muslim sepatutnya tunduk dan patuh kepada Allah. Kita hendaklah merasa takut untuk melakukan dosa kerana kita tidak pasti bila kita akan kembali kepadaNya. Al Quran hendaklah kita jadikan sebagai petunjuk dan peringatan bagi orang orang yang berfikir.


Sekiranya Kami turunkan Al-Quran ini ke atas sebuah gunung, nescaya engkau melihat gunung itu khusyuk serta pecah belah kerana takut kepada Allah. Dan (ingatlah), misal-misal perbandingan ini Kami kemukakan kepada umat manusia, supaya mereka memikirkannya.
(Al-Hasy-r 59:21


Jangan biarkan hati hati kita lebih keras daripada batu yang membentuk sebuah gunung. Amat rugilah mereka yang ingkar dan tidak sempat bertaubat kepada Allah SWT.


Tidaklah sama ahli neraka dan ahli Syurga; ahli Syurgalah orang-orang yang beroleh kemenangan (mendapat segala yang diingini).
(Al-Hasy-r 59:20


pautan:
http://www.surah.my/59
you tube surah al hasyr

No comments: