Thursday, March 21, 2013

22 Mac, memperingati syahid Sheikh Ahmad Yasin

Assalamualaikum buat semua GBSian,

pada 22 Mac 2004 seusai solat subuh, Syeikh Ahmad Yassin telah syahid apabila di bedil dengan peluru berpandu daripada helikopter Apache tentera haram Yahudi.

Sesungguhnya didalam Al Quran ada disebutkan tentang keistimewaan solat subuh. Solat yang istimewa. Allah menghadiahkan syahid kepada Syeikh Ahmad Yasin pada waktu yang istimewa.


Dirikanlah olehmu sembahyang ketika gelincir matahari hingga waktu gelap malam, dan (dirikanlah) sembahyang subuh sesungguhnya sembahyang subuh itu adalah disaksikan (keistimewaannya).
(Al-Israa' 17:78)


Dan bangunlah pada sebahagian dari waktu malam serta kerjakanlah "sembahyang tahajjud" padanya, sebagai sembahyang tambahan bagimu; semoga Tuhanmu membangkit dan menempatkanmu pada hari akhirat di tempat yang terpuji.
(Al-Israa' 17:79)

Menggegarkan musuh dari kerusi roda
Syeikh Ahmad Yasin seorang yang istiqamah dengan perjuangan membebaskan bumi Al Aqsa. Beliau menjadi idola pemuda pemuda disana. Walaupun berkerusi roda sejak usia yang muda. namun cita cita untuk syahid tidak pernah luntur daripada hatinya.



Muhasabah buat kita
Bagi kebanyakan kita yang masih boleh berjalan dengan kaki sendiri, hendaklah kita insaf dan mempergiatkan lagi usaha untuk membebaskan Al Aqsa. Kita juga tidak harus ketinggalan untuk memohon kepada Allah untuk mendapatkan syahid. Cita cita ini tidak harus pudar daripada hati kita. Teruskan usaha untuk menyedarkan orang ramai tentang kepentingan membebaskan masjid Al Aqsa.

No comments: