Thursday, May 23, 2013

ada kuasa dalam puasa

Assalamualaikum GBSian,

Alhamdulillah antara aktiviti GBSian yang selalu dilakukan ialah berbuka puasa secara bersama. Berpuasa sunat isnin dan khamis adalah amalan yang dilakukan oleh Rasulullah tercinta.

Banyak kelebihan yang didapati daripada berpuasa. Diantaranya ialah menguatkan keimanan dan keyakinan kita. Didalam Al Quran disebutkan seruan berpuasa di bulan ramadhan bagi orang orang yang beriman.

Berpuasa dan dua kegembiraan
Begitu juga terdapat hadith Rasulullah bahawa mereka yang berpuasa akan mendapat dua kegembiraan. Kegembiraan yang pertama ialah apabila berbuka puasa. Dan kegembiraan yang kedua adalah berbentuk kegembiraan tertunda iaitu apabila bertemu dengan Allah. Maka ganjaran berpuasa ini sudah tentu akan memenuhi kehendak orang orang yang beriman sahaja.

Selain itu, puasa juga membangkitkan kuasa dalaman umat islam. Iman mengatasi kebatasan fizikal dan kehendak material. Kehendak material seperti makan dan minuman ditunda demi patuh kepada arahan Allah. Ini adalah satu latihan supaya fokus dalam melakukan sesuatu perkara ibadah.

Berpuasa meningkatkan keupayaan fizikal
Banyak kisah kisah bagaimana umat islam mencapai kemenangan didalam bulan puasa. Ketika bulan puasa, perang khandak yang memerlukan tentera Islam menggali parit pertahanan sekitar madinah. Usaha ini sudah tentu memerlukan keperluan fizikal yang banyak. Umat islam dengan izin Allah membuktikan puasa tidak menghalang mereka mencapai matlamat membina parit pertahanan.

Bagi umat islam masa kini, puasa yang betul menyiapkan fizikal umat islam untuk sedia berkhidmat. Ini dapat dicapai sekiranya umat islam mengawal jumlah pemakanan sewaktu bersahur dan berbuka. Elakkan daripada mengambil jumlah makanan yang berlebihan.

Rejab, Saaban dan Ramadhan
Alhamdulillah, kini kita berada didalam bulan rejab. Semoga kita memperbanyakkan amalan berpuasa sunat dan amalan seperti tilawah dan solat malam sebagai persiapan menghadapi ramadhan yang akan datang. Semoga Allah memanjangkan usia untuk kita bertemu dengan Ramadhan tahun ini.

No comments: