Wednesday, July 17, 2013

memperbanyakkan bacaan Al Quran di bulan ramadhan

Alhamdulillah, bertemu sekali lagi kita dibulan ramadhan. Sesungguhnya kedatangan ramadhan menyediakan keampunan yang luas bagi hambaNya. Ramadhan juga menjadi tanda ukur ketakwaan kita. Penilaian puasa hanya diantara hambaNya dan Allah.

Bagi yang beriman, mereka akan berusaha menjaga puasa dan menjauhi larangan supaya tidak sia sia. Diantara amalan yang patut dilakukan dibulan puasa ialah membanyakkan amalan tilawah.

Ramadhan bulan diturunkan Al Quran

(Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadhan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah...
Al Baqarah: 185

Didalam Al Quran diterangkan bahawa Ramadhan menjadi bulan diturunkan Al Quran. Al Quran menjadi kitab petunjuk kepada umat manusia. Bagi yang teguh mempercayai kitab ini, maka balasan baik akan diterima. Bagi yang mengingkari kitab ini, balas buruk akan diterima kelak.

Al Quran menjadi pembela di hari kiamat

“Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya,
 “Bacalah Al-Quran itu kerana ia akan datang pada hari kiamat sebagai pemberi syafa’at bagi para pembacanya.” (HR Muslim)

Pada hari kiamat, dimana manusia bertanggungjawab atas diri sendiri dan tiada bantuan yang dapat dipohon lagi, Al Quran menjadi penyelamat kepada yang beramal dengannya. Maka janganlah kita sia siakan masa lapang dan terluang yang kita ada. Dekatkan diri dengan Al Quran dan berusaha memahaminya.

Ramadhan kali ini mungkin ramadhan terakhir buat sebilangan kita. Jadi beringatlah dan banyakkan amalan kebaikan.


No comments: