Tuesday, March 18, 2014

Alhamdulillah, hujan mulai turun

Alhamdulillah hujan mulai turun di bumi Malaysia yang bertuah ini.

Jika diperhatikan dan renung kembali betapa peritnya apabila hujan tidak turun selama beberapa bulan. Ramai yang menderita dan terpaksa menghadapi catuan bekalan air.

Begitu juga dengan lanksap bumi Malaysia juga bertukar dengan ketiadaan hujan. Bumi menjadi kering kontang dan bukit yang hijau menjadi kering dan kekuningan. Banyak kawasan yang mengalami kejadian kebakaran hutan. Selanjutnya jerebu melanda.

Disebalik musibah yang melanda, terdapat manusia yang insaf dan segera memohon ampun dan pertolongan kepada Allah. Namun begitu, ada juga manusia yang terlupa dan terus lalai.

Dengan rahmat Allah yang melebihi kemurkaanNya, Allah menurunkan kembali hujan, membasahkan kembali bumi yang kontang, menyegarkan suasana yang sebelum ini berbahang dan berhabuk. Begitulah kekuasaan Allah dalam mengawal alam ini. Manusia yang angkuh dan bongkak menjadi lemah walaupun dikelilingi dengan pelbagai teknologi pembuatan hujan dan sebagainya. Hanya Allah sahaja yang mampu memberi rahmat dan rezeki kepada setiap makhluknya. Ini membuktikan kekuasaan Allah, malah Allah mampu menukarkan sebuah kawasan yang sangat subur sebelumnya menjadi kawasan yang kering kontang serta tandus.

Bagi yang beriman, penurunan hujan menguatkan lagi keimanan mereka. Namun, bagi yang angkuh, penurunan hujan tidak memberi kesan dan keinsafan. Malah mereka terus lalai dalam lautan kesibukan dunia.

Dan Kami telah menurunkan dari awan, air (hujan) yang mencurah-curah, -
(An-Naba' 78:14

Untuk Kami mengeluarkan dengan air itu, biji-bijian dan tumbuh-tumbuhan, -
(An-Naba' 78:15)

Serta kebun-kebun yang subur bertaut-taut pokoknya?
(An-Naba' 78:16)

pautan:
http://www.surah.my/78

1 comment:

rental mobil bandung said...

Maha suci Alloh! dengan segala nikmat yang telah diberikanNya!