Monday, April 14, 2014

rakan sehingga ke syurga

Alhamdulillah persahabatan rakan rakan GBS terus dibina dari hari ke hari. Dan persahabatan berdasarkan ikatan ukhuwwah kerana Allah SWT menghasilkan persahabatan yang tidak putus sehingga ke syurga.

Persahabatan yang dibina diatas dasar taqwa adalah persahabatan yang sejati. Sahabat mengambil berat tentang keadaan sahabat yang lain. Memberi nasihat dan teguran yang ikhlas kerana Allah untuk kebaikan bersama. Sahabat yang tidak mengambil kesempatan dan sentiasa mendoakan kesejahteraan sahabat yang lain.

Persahabatan yang dibina atas dasar keduniaan adalah satu persahabatan yang rapuh. Nilai seorang rakan yang dibina atas dasar sebegini biasanya runtuh apabila diuji dengan masalah kebendaan. Masing masing lebih memikirkan tentang diri sendiri berbanding orang lain.

Semoga kita akan berada didalam kelompok yang sayang menyayangi kerana Allah dan Rasululullah. Melakukan kerja bersama untuk mencapai redha Allah.

Sesungguhnya persahabatan dan perhubungan kita semasa manusia akan dinilai. Sesungguhnya orang yang bijak melakukan penilaian terhadap hubungannya sendiri sebelum dia dihitung amal didepan Allah.

Pada hari itu sahabat-sahabat karib: 
setengahnya akan menjadi musuh kepada setengahnya yang lain, 
kecuali orang-orang yang persahabatannya 
berdasarkan taqwa (iman dan amal soleh).
(Az-Zukhruf 43:67)

No comments: