Sunday, March 9, 2014

apabila berhajat kepada sesuatu, cermin diri dan minta ampun kepada Allah

Alhamdulillah GBSian dapat lagi meneruskan siaran pada kali ini. Pada masa sekarang kita berhadapan dengan cuaca yang panas. Banyak tempat yang dilanda kemarau dan penduduk dilanda kesulitan untuk mendapatkan bekalan air.

Sesungguhnya, hendaklah kita menerima ini sebagai satu ujian daripada Allah. Hendaklah kita melihat kepada apa yang telah dilakukan sehingga menyebabkan krisis kekurangan air. Sebagaimana kita ketahui, banyak kawasan hutan yang ditebang dan pencemaran sungai sungai akibat tangan manusia sendiri. Akibatnya, air yang sepatutnya jernih telah tercemar. Pemandangan yang sepatutnya hijau kini kering dan cacat. Allah pasti akan mempertanggungjawabkan kita atas segala amalan kita.

Seharusnya sebagai umat islam, kita diberi tanggungjawab oleh Allah untuk mengurus tadbir alam ini dengan sebaiknya. Kelekaan dan kealpaan kita dalam mengejar habuan dunia menyebabkan musibah melanda manusia sendiri.

Kesan dan impak perbuatan kita bukan sahaja menyusahkan masyarakat zaman ini. Malah mungkin menjejaskan kehidupan anak dan cucu pada masa hadapan. Oleh itu, berfikirlah supaya hasil tangan kita pada ketika ini membawa kebaikan kepada dunia walaupun sesudah kita meninggalkan dunia yang fana ini. Jangan biarkan kita menyusahkan kehidupan orang lain apabila kita sudah tiada.

Maka aku katakan kepada mereka: 
'Mohonlah ampun kepada Tuhanmu
sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun, 
niscaya Dia akan mengirimkan 
hujan kepadamu dengan lebat , '
dan membanyakkan harta 
dan anak-anakmu
dan mengadakan untukmu kebun-kebun 
dan mengadakan (pula di dalamnya) untukmu sungai-sungai.” (QS. Nuh: 10-12)

Oleh itu, sudah tibanya masa kita untuk membuat pembetulan yang wajar supaya kita boleh menjawab dihadapan Allah bahawa kita menyesal dan melakukan yang terbaik untuk menjaga alam ini.

No comments: