Monday, September 22, 2014

menjadikan surah al kahfi sebagai amalan mingguan

Alhamdulillah, usrah gbs masih lagi dapat meneruskan ruangan perkongsian. Surah Al Kahfi merupakan surah yang mendapat nama daripada kisah sekumpulan pemuda yang beriman kepada Allah SWT. Mereka memohon perlindungan kepada Allah daripada pemerintah yang zalim.

Surah ini disarankan menjadi bacaan mingguan kerana didalam satu hadis Rasulullah menyarankan sahabat Rasulullah membaca sepuluh ayat terawal surah al kahfi untuk mendapat perlindungan daripada fitnah Dajjal.

Oleh itu, hendaklah kita berusaha menjadikan bacaan surah al kahfi sebagai amalan mingguan kita. Apabila sudah selesa dengan membaca sepuluh ayat awal surah al kahfi. Bolehlah kita cuba menghafal ayat ayat ini. Kemudian, diteruskan dengan menghayati maksud sepuluh ayat yang dibaca. Semoga ayat ayat ini mampu menggetarkan jiwa supaya meletakkan pengharapan kita kepada Allah SWT.

Banyak lagi kisah yang menjadi teladan didalam surah ini untuk kita hayati. InsyaAllah sama sama kita istiqamah dalam beramal dan sebarkan kepada rakan rakan yang lain.

Adakah engkau menyangka (wahai Muhammad), bahawa kisah "Ashaabul Kahfi" dan "Ar-Raqiim" itu sahaja yang menakjubkan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan Kami?
(Al-Kahfi 18:9)

(Ingatkanlah peristiwa) ketika serombongan orang-orang muda pergi ke gua, lalu mereka berdoa: 
"Wahai Tuhan kami! 

Kurniakanlah kami rahmat dari sisiMu, 

dan berilah kemudahan-kemudahan 

serta pimpinan kepada kami 

untuk keselamatan agama kami".
(Al-Kahfi 18:10)

No comments: