Tuesday, October 14, 2014

muhasabah hari raya aidil adha 1435H

Alhamdulillah, hari raya aidil adha tahun ini disambut dengan meriah di seluruh negara.

Bagi yang berkemampuan, ibadah korban dilakukan. Daging daripada sembelihan korban disedekahkan dan diberi kepada fakir miskin. Disamping itu, ibadah korban juga dapat merapatkan hubungan diantara pelbagai lapisan masyarat dan hubungan kekeluargaan. Masyarakat Islam bersama sama melaksanakan korban dan menjayakan ibadah korban dengan sama sama membantu proses ibadah korban dari mula sehingga akhir dan pengagihan daging korban.

Hari raya aidil adha juga menanda berakhirnya ibadah haji. Para muslimin dan muslimat yang dijemput Allah menunaikan haji akan melakukan tawaf, sai, bermalam di Arafah, dan melontar. Didalam ibadah korban dan haji terdapat banyak pengajaran yang boleh diambil daripada kisah pengorbanan Nabi Ibrahim dan keluarga baginda dalam menuruti perintah Allah. Nabi Ibrahim dan anaknya Nabi Ismail redha dan sabar dengan perintah Allah supaya Nabi Ibrahim mengorbankan Nabi Ismail. Akhirnya, Allah mengantikan tempat Nabi Ismail dengan seekor kibas pada saat akhir hendak dilakukan korban terhadap Nabi Ismail dan Allah menerima pengorbanan yang dilakukan Nabi Ibrahim.


Daging dan darah binatang korban atau hadiah itu tidak sekali-kali akan sampai kepada Allah
tetapi yang sampai kepadaNya ialah amal yang ikhlas yang berdasarkan taqwa dari kamu. 

Demikianlah Ia memudahkan binatang-binatang itu bagi kamu supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat nikmat petunjukNya. Dan sampaikanlah berita gembira (dengan balasan yang sebaik-baiknya) kepada orang-orang yang berusaha supaya baik amalnya.
(Al-Hajj 22:37)

Sesungguhnya, hendaklah kita juga meletakkan diri kita dapat suasana pengorbanan. Islam mengajak umatnya berkorban untuk mentaati perintah Allah dan meninggalkan larangan Allah. Suasana pengorbanan juga menjadikan umat Islam lebih peka dengan masalah umat Islam disekeliling. Bagi mereka yang patuh, Allah pasti akan mengganjari mereka dengan balasan yang lebih baik.

Merancang untuk melaksanakan ibadah korban
Ibadah korban memerlukan kos yang semakin tinggi untuk dilakukan pada masa kini. Namun, ini tidak menghalang kita untuk melakukan ibadah korban setiap tahun. Dengan perancangan yang baik, jumlah wang yang cukup dapat dikumpul untuk mengambil bahagian dalam ibadah korban.

Diantara caranya ialah dengan mengumpul wang secara berkala. Jika dapat dilakukan penyimpanan setiap hari dan bulan, maka jumlah terkumpul boleh dijadikan wang untuk menjalankan ibadah korban. Oleh itu, hendaklah kita cuba merancang untuk melaksanakan ibadah korban. Dimana ada kesungguhan, insyaAllah akan dipermudahkan. Semoga Allah menganjari usaha dan pengorbanan kita.


No comments: