Tuesday, September 9, 2014

selamat menunaikan haji

Alhamdulillah, musim haji tiba lagi bagi tahun 1435 Hijrah. Bagi yang menerima giliran haji tahun ini, sesungguhnya ini adalah satu jemputan yang istimewa daripada Allah.

Bagi yang belum menunaikan haji, hendaklah kita meletakkan keazaman untuk menunaikan haji sebelum kita dijemput kembali kepada Allah. Hendaklah kita melalukan perancangan dan melaksanakan tindakan untuk membolehkan kita menunaikan haji. Disebabkan kouta haji yang terhad, adalah digalakkan supaya mendaftar haji awal supaya kita dapat menunaikan haji ketika keringat masih banyak.

Perancangan seperti menyediakan simpanan wang secukupnya boleh dilakukan mulai sekarang. InsyaAllah dengan keazaman, niat dan usaha kita, Allah akan memudahkan urusan urusan kita untuk menunaikan haji.

Persediaan ruhi juga jangan ditinggalkan, biarlah kita istiqamah dengan amalan amalan sunat seperti tilawah dan qiyam supaya menjadi kebiasaan nanti di tanah suci. Dengan ini, diharapkan diri para jemaah haji pergi dengan hati yang sentiasa mengingati Allah.

Disamping itu, persediaan fizikal juga boleh dilakukan untuk memastikan badan sihat untuk menunaikan haji kerana ibadat haji memerlukan kekuatan fizikal yang banyak seperti bertawaf dan bersaei. Semua persediaan ini, dilakukan dengan harapan Allah memudahkan urusan menunaikan haji.

Ujian dan dugaan pasti akan menemui para jemaah haji di sana. Hendaklah sentiasa mengingati Allah dan bersabar. Dengan banyak bersabar, kita dekat dengan Allah InsyaAllah.

Bagi yang belum berpeluang menunaikan haji, ucapan ucapan talbiah yang kedengaran di corong television dan radio sudah pasti membangkitkan rasa rindu untuk turut bersama jemaah haji. Kuatkan azam dan perancangan, insyaAllah akan sampai juga ke tanah suci suatu hari nanti.

Sesungguhnya "Safa" dan "Marwah" itu ialah sebahagian daripada Syiar (lambang) agama Allah;
maka sesiapa yang menunaikan ibadat Haji ke Baitullah atau mengerjakan Umrah, 

maka tiadalah menjadi salah ia bersaie (berjalan dengan berulang-alik) di antara keduanya.

 Dan sesiapa yang bersukarela mengerjakan perkara kebajikan,
 maka sesungguhnya Allah memberi balasan pahala,
 lagi Maha Mengetahui.
(Al-Baqarah 2:158) |

No comments: