Friday, October 31, 2014

menyemarakan aktiviti ziarah

Alhamdulillah, GBS dapat bersiaran lagi pada minggu ini.

Diantara aktiviti didalam usrah ialah mengambil berat tentang saudara saudara yang lain. Aktiviti ziarah dapat merapatkan ukhuwwah. Dengan mengadakan ziarah kita dapat mengetahui dengan lebih lanjut tentang saudara kita.

Berkenalan dengan saudara kita bukan sekadar mengetahui nama dan latar belakang sahaja. Selain itu, kita dapat berkongsi perasaan dan juga menyatakan kasih sayang kita kepada saudara kita yang lain, mengetahui permasalahannya dan mengetahui keadaan semasa saudara kita.

Aktiviti ziarah ini memerlukan seseorang itu supaya tangkas untuk mengatur masa ziarah. Ziarah tidak harus dilengah lengahkan. Seharusnya ziarah sesama saudara menjadi satu kebiasaan. Namun, pada masa ini, aktiviti ziarah menjadi agak terbatas kerana kekangan tugas dan waktu.

Sebaik baiknya, kita merasa selesa untuk menerima ziarah saudara saudara kita. Ini kerana kesediaan menerima ziarah saudara saudara akan membuka lagi pintu rezeki kita dan merapatkan ukhuwwah. Ziarah yang didasari atas niat kerana Allah dan rasa ukhuwwah pasti menguatkan lagi ikatan persaudaraan yang sudah terjalin.

Namun, masa masa ziarah juga harus diambil kira supaya tidak mengganggu saudara kita. Diantara masa yang sesuai ialah waktu pagi dan tengah hari.

InsyaAllah dengan kerap kerap mengadakan ziarah, kita lebih mudah untuk mengatur aktiviti ziarah seterusnya.

Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w. bersabda :

"Terdapat enam hak Muslim ke atas seorang Muslim." 
Ditanyakan kepada Baginda, "Apakah ia wahai Rasulullah?" 
Baginda bersabda : 

"Apabila kamu bertemu dengannya, ucapkanlah salam kepadanya : 

apabila ia menjemput engkau, tunaikanlah jemputannya: 

apabila ia meminta nasihat daripada engkau, berilah nasihat kepadanya : 

apabila ia bersin kemudian ia memuji Allah, jawablah untuknya dengan mengatakan yarhamukallah (semoga Allah merahmati kamu) : 

apabila ia sakit, ziarahilah ia: apabila ia mati iringilah jenazahnya."

(Riwayat al-Bukhari)

pautan:
http://halaqah.net/v10/index.php?topic=14186.15;wap2

No comments: