Friday, October 24, 2014

Salam Maal Hijrah 1436

Alhamdulillah sambutan Maal Hijrah tahun 1436 akan tiba lagi. Tarikh ini boleh dijadikan sebagai tarikh untuk memperbaharui keazaman kita dan menilai bagaimana prestasi kita untuk tahun ini.

Sekiranya peningkatan peningkatan dan sumbangan kita terhadap agama belum mencapai tahap yang disasarkan. Maka, tarikh Maal Hijrah ini boleh dijadikan sebagai tarikh untuk menilai semula.

Kisah hijrah Rasulullah dari Kota Mekah ke Madinah merupakan satu kisah pengorbanan yang besar yang perlu dihayati oleh semua umat Islam. Rasulullah berhijrah untuk memastikan Islam dan dakwah lebih subur.

Pengorbanan Rasulullah dan para sahabat mengharungi cabaran penghijrahan hendaklah dijadikan sebagai pembakar semangat untuk kita meneruskan lagi usaha dakwah. Mereka meninggalkan harta harta demi memastikan Islam terus berkembang. Semoga usaha usaha kita akan mendapat redha Allah. Pastikan niat kita berada di atas landasan yang betul iaitu kerana Allah.

Sebagaimana hadith Rasulullah,

” Dari Amirul Mukminin Umar Al-Khattab r.a katanya : ”
Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda : – ‘ Sesungguhnya setiap amalan perbuatan adalah dinilai mengikut niat. 
Setiap orang dinilai dengan niatnya. 

Sesiapa yang berhijrah kepada Allah dan Rasulnya maka hijrahnya dinilai mengikut niatnya menuju kepada Allah dan Rasulnya. 

Sesiapa yang berhijrah untuk mendapatkan dunia atau wanita untuk dikahwininya maka hijrahnya dinilai mengikut tujuan hijrah itu.”
 (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

pautan: http://cahayapurnama.com/hadis-pertama/

No comments: